Marijke Heuff  (1938)

Tegenwoordig is Marijke Heuff niet meer actief als professioneel tuinfotograaf. Maar haar oog staat niet stil en ze blijft met onverminderde aandacht kijken. Ze blijft beelden vastleggen. Haar vertrouwde camera heeft nu echter plaats gemaakt voor een digitale tablet. (red.)

FOTO EXPOSITIE

Vanaf 3 juli 2021 t/m 30 september 2021

zal een selectie uit het werk van Marijke Heuff te zien zijn

in het Stadshuus aan de Grote Markt in Lochem.

Openingstijden en meer informatie volgen zodra dat bekend is.

Marijke Heuff is Nederlands eerste tuinfotograaf

In de zomer van 2018 was haar werk in een dubbelexpositie

samen met het werk van haar moeder,

Elisabeth Heuff, te zien in Diepenheim.

De indrukwekkende collectie dia’s en negatieven die Marijke heeft opgebouwd zijn intussen ondergebracht bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. RCE is een onderdeel van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Marijke Heuff werkte samen met en in opdracht van bekende auteurs.

Zo verschenen haar beelden in o.a. de volgende boeken:

Met mijn tuin in de wolken, geschreven en in beeld gebracht door hen die veel plezier beleven aan grote en kleine tuinen op erf, balkon en schip, in bloempot, plantenbak of wat dan ook
An Rutgers van der Loeff, Marijke Heuff (fotogr.) Gerlof Smit (knipwerk)
Amsterdam : Ploegsma, 1982 | 192 p. | 29 cm | ISBN 9021608243

 
25 eeuwen tuinkunst : klassieke ideeën voor de hedendaagse tuin
Arend Jan van der Horst, Marijke Heuff (fotogr), Henk Gerritsen (tek.)
Zutphen : Terra, 1983 | 175 p. | 29 cm | ISBN 9062551408

 
Het kleine paradijs
Elisabeth de Lestrieux, Marijke Heuff (fotogr.)
Zutphen : Terra, 1984 | 156 p. | 28 cm | ISBN 906255220X

 
Schatten van mijn tuin : uit de jaarboeken van Maria Hofker-Rueter
Maria Hofker-Rueter, Marie-France Boyer, Hans Rombouts, Alexander van Berge (fotogr.), Marijke Heuff (fotogr.)
Haarlem : Becht, 1988 | 128 p. | 24 cm | ISBN 9023006763
Vert. van: Le jardin enchanté de Maria Hofker. – Parijs : Editions du Chêne, 1988
 
Tuinen in Nederland
Marijke Heuff, Arend Jan van der Horst, Monique M.C. Nederveen
Zutphen : Terra, 1991 | 200 p. | 34 cm | ISBN 9062554482
 
Een wandeling door Zeeuwse tuinen
Florentine van Eeghen-Elias, Marijke Heuff (fotogr.)
Weert : Zuid-Hollandsche Uitgeversmaatschappij, 1994 | 168 p. | 26×26 cm | ISBN 9051124333
 
* Open tuinen gids 2021
Maartje van Breejen
Amsterdam : Nederlandse Tuinenstichting | 288 p. | 21 cm
Alle ruim 360 openbare tuinen en groen erfgoed. Deze gids wordt  jaarlijks herzien en aangevuld.

Hoewel Marijke fotograaf is kan ze het niet laten haar waarneming soms ook via het penseel op het doek te zetten. Zoals deze aquarel van een stilleven.

Interview van Gerritjan Deunk met Marijke Heuff in het TUINJOURNAAL van november 1996.

“BIJ EEN GOEDE TUIN STOKT MIJN ADEM”

Marijke Heuff is de eerste in Nederland die van tuinfotografie haar vak maakte. Ze kiekte vele boeken en kalenders vol. Na al die jaren is ze nog steeds enthousiast én nieuwsgierig naar de volgende tuin.

Op de eerste foto’s die Marijke Heuff in haar leven maakte staan spelende kinderen die de zee in rennen. Locatie: Afrika, waar ze werkzaam was voor Terre des Hommes. De camera bungelt aan haar schort wanneer ze als verpleegster in Biafra werkt. Fotograferen heeft eigenlijk niet haar grootste sympatie, ze tekent liever. Toch leverde het ‘gewoon maar knippen’ aardige resultaten op, voor het eerst gepubliceerd in de blaadjes van Terre des Hommes. Sindsdien gaat op iedere reis de camera mee. Een reportage over de indianen in Zuid-Amerika wordt in de Margriet gepubliceerd. We spreken begin 70-er jaren.

Terug in Amsterdam worden de onderwerpen dicht bij huis gekozen.

Het zijn de stoeptegel- en geveltuinen die haar tijdens haar dagelijkse fietstochtjes als wijkverpleegster ontroeren. De Margriet maakte er meteen een reportage van zes pagina’s van. Hiermee werd de tuinfotografie geboren. De dakterrassen worden ontdekt door kerktorens te beklimmen. Zo ook het felrode dakterras van Marte Röling vanaf de Westerkerk. De tuinfotografie zoals zij die nu nog beoefent begon in de Zeeuwse tuinen, daar werden haar ogen geopend. De reportages van deze tuinen werden in talrijke tijdschriften en boeken gepubliceerd.

Dan komt het eerste boek.

An Rutgers van der Loeff belt Marijke op of ze het boek van de maand september wil helpen maken. Uitgeverij Ploegsma drukte 80.000 exemplaren! Daarna komt met Elizabeth de Lestrieux ‘Het kleine paradijs’. Ook een succes en inmiddels al aan een 6e druk toe, een unicum voor een tuinboek. Ook was de Garden Picture Library in haar geïnteresseerd, terwijl de Duitse uitgever Kosmos na haar bezoek aan de Frankfurter Buchmesse haar eerste tuinkalender publiceerde. Een boek over Maria Hofker-Rueter verscheen eerst in het Frans bij Chêne en daarna bij Becht in het Nederlands. Ook werden drie boeken in Engeland gepubliceerd. een standaardwerk is ‘Tuinen in Nederland’, uitgegeven bij Terra. Samen met Florentine van Eeghen als auteur maakt ze boeken: ‘Borders in beeld’, ‘Een wandeling door Zeeuwse tuinen’ en ‘De Kunst van het combineren’.

Heuff: “Filosofie? Eenvoudig! Een tuin moet ‘ervaren’ worden.

Steeds weer terugkomen, inzoemen op het onderwerp. Alle seizoenen fotograferen op ieder moment van de dag. Gewoon busje mee, in de auto slapen en ’s ochtends vroeg fotograferen bij het mooie ochtendlicht. Je moet je een tuin eigen maken, veroveren. Een goede tuin herken je snel, je proeft of de eigenaar oorspronkelijk bezig is. Dat heeft niets met mode of trends te maken. Als de eigenaar kloven in de handen heeft en zwarte nagels dan heb je met een echte tuinliefhebber te maken. De grootte van de tuin is niet relevant. Het gaat mij om de sfeer en de persoonlijke uitstraling. En dan zijn we weer terug bij de stoeptegeltuin. Op de gracht heeft menigeen zijn stoeptuin met verve tegen onfatsoen van vernielzuchtige passanten en foutparkeerders verdedigd. Men blijft planten! Dat is de ware geest.”

Een goede tuin herkent Marijke direct. “Wanneer ik voor het eerst een tuin zie en mijn adem stokt even dan weet ik dat het goed zit.

Bij het zien van een boerentuintje trilt er iets van binnen, dan ben ik weer terug in de Achterhoek uit m’n jeugd. Ik ging met mijn vader die arts was mee de boer op achter op de moterfiets. Boerinnen met knipmutsen op tussen bonte éénarigen in groentetuinen temidden van bonestaken en boerekool, dat is een onuitwisbare indruk en levenslange inspiratie. Ook daar voelde ik een sterke verbondenheid met de aarde”.

“Mag ik, excuses aan alle anderen, een voor mij oorspronkelijke mens noemen? Walda Pairon.

Haar tuindecoraties zijn uniek en eigenlijk onnavolgbaar. Velen proberen dat na te doen, dikwijls een slechte kopie. Om kort te gaan: liever een lege, dan een volle tafel met pompoenen op de foute plek. Natuurlijk onderga je in vloeden, maar die moet je op eigen wijze verwerken”.

Toekomst? (uit het interview uit 1996. red.)

Bij Terra gaat mijn langgekoesterde wens in vervulling. Een boek over boerentuinen waar ik aan meewerkte. Bij Lannoo verschijnt een boek over het werk van Walda Pairon, ik verzorgde de tuinfotografie. De cirkel is weer rond, want opnieuw krijgt het groen in Amsterdam zoals het stoeptegeltuintje en de woonboottuin op de wallenkant mijn extra aandacht. Omdat sinds kort de gemeente het credo hanteert, mooi betekent schoon en leeg, is het gevolg dat vele straattuintjes zouden moeten verdwijnen. Ik blijf het groen verdedigen!